Glosariusz – I Ching: Kolor Biały

Kolor biały w chińskiej kulturze oraz w kontekście „Yijing” (Księgi Przemian) ma wiele znaczeń, które sięgają głęboko w filozofię, symbolikę i duchowość starożytnych Chin. W „Yijing” biały jest jednym z podstawowych kolorów przypisanych do sił natury, pierwiastków i energii kosmicznych, a jego rola jest zarówno subtelna, jak i potężna.

Biały jako symbol w tradycji chińskiej

Zacznijmy od zrozumienia, jak biały kolor jest postrzegany w chińskiej tradycji. W chińskiej kulturze biały zazwyczaj kojarzony jest z czystością, niewinnością, ale również z melancholią i śmiercią. W przeciwieństwie do kultur zachodnich, gdzie biel symbolizuje radość i nowe początki, w Chinach tradycyjnie używa się go podczas ceremonii żałobnych. Biały to kolor noszony przez bliskich zmarłych jako wyraz szacunku, żalu i pożegnania.

W tej perspektywie, biały kolor może być postrzegany jako symbol zakończenia pewnych cyklów życia, które tworzą miejsce na nowe transformacje. To połączenie końca i początku doskonale współgra z głębszym znaczeniem „Yijing”, gdzie każda zmiana jest częścią nieustającego cyklu przemian, yin i yang, śmierci i odrodzenia, ciemności i światła.

Biały w kontekście „Yijing”

„Yijing”, czyli Księga Przemian, to jeden z najstarszych tekstów chińskiej filozofii, który opiera się na systemie heksagramów. Każdy heksagram składa się z sześciu linii, które mogą być ciągłe (yang) lub przerywane (yin). Każda linia i kombinacja tych linii reprezentuje różne siły, procesy i przemiany w naturze oraz w życiu ludzkim. Kolory również mają swoje znaczenie w interpretacji tych przemian, a biały kolor pełni tu istotną rolę.

Biały jako reprezentacja Metalu w systemie Pięciu Elementów

W chińskiej filozofii pięciu elementów (Wu Xing), biały jest kolorem przypisanym do elementu metalu. Metal symbolizuje jesień, zakończenie cyklu wzrostu, gotowość na spoczynek i refleksję, ale także surowość, strukturalność i precyzję. Biały, jako barwa metalu, łączy się z siłami prawości, sprawiedliwości, dyscypliny i moralności.

Kiedy w „Yijing” interpretujemy zmiany, które zawierają w sobie element metalu, kolor biały może symbolizować oczyszczenie, zakończenie pewnych procesów, ale jednocześnie sugerować nową formę. Podobnie jak metal, który można przetopić i kształtować, tak przemiany w „Yijing” mogą oznaczać proces porządkowania, organizowania i odnawiania struktur życia.

Yin i Yang w kontekście koloru białego

Kolor biały, w kontekście dualizmu yin i yang, ma głównie aspekt yang. Yang symbolizuje światło, aktywność, ciepło, jasność i ekspansję. Biały, będąc kolorem światła, może być interpretowany jako symbol energii yang, która pobudza do działania, klarowności myślenia i dynamicznych zmian.

Jednak warto zauważyć, że biały, choć związany z yang, może mieć również subtelne aspekty yin w zależności od kontekstu heksagramu. Biały związany ze śmiercią, ciszą i spokojem sugeruje moment zatrzymania się i kontemplacji, co może być bardziej pasywne – a więc elementem yin.

Znaczenie bieli w różnych heksagramach „Yijing”

Choć w „Yijing” kolor biały nie pojawia się dosłownie, to jego symbolika jest często ukryta w opisach przemian, które wskazują na koniec cyklu, oczyszczenie, porządek i jasność. Każdy heksagram można rozważać w kontekście koloru białego, szczególnie te, które mają związek z przemianami, które prowadzą do przejrzystości, klarowności i odnowy.

  1. Heksagram 18 – Gu (Przemiany i Oczyszczanie): Ten heksagram symbolizuje proces oczyszczania czegoś, co zostało skażone lub zanieczyszczone. Kolor biały może być tu symbolicznie związany z działaniami, które mają na celu usunięcie negatywnych energii i przywrócenie porządku.
  2. Heksagram 20 – Guan (Kontemplacja): Biały kolor, jako symbol czystości i klarowności, można powiązać z kontemplacją. Ten heksagram zachęca do refleksji, obserwacji i wewnętrznego wglądu. Biała energia tutaj to cisza i spokój, które pozwalają zobaczyć rzeczy w ich prawdziwej naturze.
  3. Heksagram 43 – Kuai (Rozwiewanie i Klarowność): Ten heksagram odnosi się do momentu, kiedy coś zostaje odkryte, a ciemność lub zamieszanie zostają rozwiane. Biały kolor może symbolizować chwilę, w której prawda wychodzi na jaw, a niejasności zostają zastąpione klarownością i jasnością.
  4. Heksagram 53 – Jian (Stopniowy Postęp): Biały w tym kontekście może oznaczać spokojną, powolną transformację, która prowadzi do stanu harmonii i równowagi. Proces ten nie jest gwałtowny, ale stabilny, podobnie jak biały kolor, który sugeruje czystość w działaniu i intencjach.

Kolor biały w rytuałach związanych z „Yijing”

W praktykach związanych z „Yijing”, medytacjach czy wróżbach kolor biały często jest stosowany jako symbol czystości intencji. Osoby przystępujące do wróżby mogą nosić białe szaty lub otaczać się białymi przedmiotami, aby podkreślić, że ich pytania są skierowane ku wyższej mądrości i duchowej czystości. Biel jest używana do zaznaczenia stanu spokoju, braku uprzedzeń i otwartości na otrzymanie odpowiedzi bez zniekształceń.

Biały jako przejaw harmonii

Ostatecznie biały w „Yijing” można postrzegać jako symbol harmonii – zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Reprezentuje momenty, w których wszystko jest na swoim miejscu, a cykl przemian osiąga punkt, w którym można doświadczyć jasności i spokoju. To stan, który nie trwa wiecznie, ponieważ „Yijing” opiera się na nieustających przemianach, ale biel może być tym krótkim momentem równowagi, zanim energia zacznie się ponownie przekształcać.

Refleksja nad kolorem białym

Przy analizie „Yijing” warto pamiętać, że biały kolor niesie ze sobą bogactwo znaczeń, które mogą być interpretowane w zależności od kontekstu. Może symbolizować czystość, klarowność myśli i duchową prostotę, ale także melancholię i zakończenie pewnych etapów. Jest to kolor, który łączy w sobie zarówno yang, jak i yin, co czyni go wyjątkowo wielowarstwowym w kontekście filozofii przemian i harmonii kosmosu.

Warto zwrócić uwagę, jak biały kolor może być stosowany w twojej codziennej pracy z „Yijing”. Może inspirować do medytacji nad klarownością myśli, szukania harmonii w chaosie czy nawet porządkowania własnych spraw życiowych.